Rytmika
I INFORMACJE O AUTORCE PLANU JEDNOCZEŚNIE PROWADZĄCEJ ZAJĘCIA
Maria Szurman, ur. 14.08.1944 roku w Stanisławowie, ukończyła PWSM w Katowicach, wydział wychowania muzycznego w 1972 roku. W 1981 roku ukończyła roczny kurs techniki ruchu systemem R. Chadek zorganizowany przez Centralny Ośrodek Pedagogiczny Szkolnictwa Artystycznego przy Ministerstwie Kultury i Sztuki.
W 1987 roku centralna Komisja Kwalifikacyjna w Warszawie przyznała jej II stopień specjalizacji w zakresie nauczania rytmiki w szkole muzycznej I i II stopnia.
W PSM II stopnia w Zabrzu kieruje sekcją rytmiki specjalnej i prowadzi zajęcia metodyczne prowadzenia zajęć rytmicznych w przedszkolu.
Zajęcia rytmiki w przedszkolach prowadzi od 1965 roku.
II PLAN ZAJĘĆ RYTMIKI W PRZEDSZKOLU
W wieku przedszkolnym zaczyna się kształtować świadomość muzyczna dziecka, choć nie potrafi ono tego jeszcze uzewnętrznić. Dzieje się to później, w wieku 6 lat oraz w szkole, kiedy to stwierdzamy ze zdumieniem, że dziecko fałszuje.Nie każdy kojarzy ten fakt z błędnymi poczynaniami i zaniedbaniem umuzykalnienia dzieci w wieku 3 i 4 lat.
Wybitny pediatra holenderski Boekhalt powiedział:
To, co dziecko zdobywa do 3 lat jest równoważne z tym, co dziedziczy.
Dlatego na nauczycielce przedszkola spoczywa duża odpowiedzialność za prawidłowy rozwój muzykalności dziecka.
W kontaktach dzieci z muzyką w przedszkolu można wyróżnić pięć głównych problemów. A mianowicie: wprowadzenie dzieci w świat dźwięków, tempo i rytm ruchu, kształcenie poczucia metrycznego i poczucia rytmu, piosenka i utwór muzyczny.
Trzeba pamiętać również o tym, że poszczególne zagadnienia inaczej odbierają i realizują dzieci z grupy 3-latków, a inaczej w grupie 4 -5-6-latków.
III PODSUMOWANIE
Zajęcia rytmiki, oprócz tego, że spełniają nadrzędny cel – umuzykalnienie dzieci oraz zwiększenie ich wrażliwości na muzykę – przygotowują do wszystkich imprez organizowanych w przedszkolu, tj. Mikołaj, Święta Bożego Narodzenia, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Dziecka, Dzień Matki i Ojca, Pożegnanie przedszkola, itp.
Dzieci aktywnie uczestniczą w ww. uroczystościach, wykonując poznane piosenki, tańce i zabawy. Taka forma jest sprawdzianem nabytych umiejętności w sposób najbardziej adekwatny w tym wieku – występ przed publicznością.
Obserwując poszczególne grupy wiekowe zauważyć można ewaluację działań, zarówno w zakresie repertuaru wykonywanych piosenek i tańców, jak i ćwiczeń słuchowych i rytmicznych.