KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR 19

I. Nazwa: Przedszkolak z zasadami

ZASADY PRZEDSZKOLAKA
Mądry przedszkolak zna trzy zasady:
nie bije innych, nawet gdy jest zły.
Nigdy nie krzyczy, no bo o tym wie,
że trzeba prosić jeśli coś się chce.
Trzecia zasada to najprostsza rzecz:
szanuj inne dzieci, by przyjaciół mieć.

  

II. Charakterystyka środowiska

Przedszkole położone jest w dzielnicy Centrum Południe miasta Zabrze, w pięknym zielonym otoczeniu. Cieszy się dobrą opinią wśród społeczności lokalnej. Liczba kandydatów każdego roku jest wyższa od liczby miejsc w przedszkolu.

Nauczyciele mają dobry kontakt z rodzicami, współpraca z nimi opiera się na wzajemnym zaufaniu i ujednoliceniu oddziaływań wychowawczych. Rodzice są zaangażowani w życie przedszkola, mają możliwość współudziału w uroczystościach i wycieczkach.

Nauczyciele mają ciekawe pomysły na pracę z dziećmi i realizują własne programy. Wspieramy indywidualność każdego dziecka, uczymy otwartości, empatii. Absolwent naszego przedszkola posiada bagaż pozytywnych doświadczeń, który służyć mu będzie przez całe życie.

III. Założenia organizacji przedszkola

  1. Przedszkole jest placówką publiczną prowadzoną przez samorząd lokalny.
  2. Podstawową działalność przedszkola stanowi opieka, wychowanie i kształcenie 93 dzieci w wieku 3-6 lat. Przedszkole jest otwarte w godzinach dostosowanych do oczekiwań rodziców. Rodzice są partnerami przedszkola.
  3. Przedszkole jest placówką najwyższej jakości, uzyskało certyfikat „Partnerskie przedszkole”.
  4. Przedszkole uzyskało z wyróżnieniem certyfikat PEWNIAK (Pozytywna Energia W Nauczaniu I Aktywnym Kształceniu).Rada pedagogiczna doskonali systematycznie swoje umiejętności poprzez udział w warsztatach metodycznych. Twórcze działania nauczycieli promują naszą placówkę na terenie miasta.
  5. Nasze przedszkole szansą dla każdego dziecka. Organizujemy dla dzieci zajęcia w ramach Kół zainteresowań.
  6. Przedszkole posiada certyfikaty : Kubusiowi przyjaciele natury, Zwierzolubni – które motywują do ciągłego rozbudzania zainteresowań przyrodą ożywioną i nieożywioną.
  7. Realizujemy projekty ekologiczne, zachęcające wychowanków do podejmowania działalności badawczej i eksperymentowania z przyrodą.
  8. Posiadamy program ekologiczny Eko przedszkolak promujący zdrowy styl życia oraz program „ Ekoludki”, który zawiera treści promujące ochronę środowiska.
  9. Wpajamy zasady dobrego wychowania w oparciu o program własny Dobre maniery przedszkolaka
  10. Integrujemy społeczność przedszkolną i środowisko rodzinne podczas różnych spotkań i uroczystości na terenie przedszkola. Utrzymujemy kontakty ze społecznością lokalną z lokalnymi mediami.
  11. Nasze działania nastawione są na wszechstronny rozwój dziecka- prezentowanie umiejętności wychowanków w konkursach na terenie miasta.
  12. Rodzice wychowanków mają zorganizowane doradztwo w sprawach dotyczących problemów wychowawczych i rozwojowych swych dzieci poprzez organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie przedszkola. Na życzenie rodziców organizujemy spotkanie z psychologiem, logopedą.
  13. Nasze przedszkole utrzymuje kontakty z innymi placówkami uczestniczącymi w Programie „Partnerskie Przedszkole”. Dzięki temu możemy stale wymieniać doświadczenia oraz podnosić poziom naszych usług edukacyjnych.
  14. Przedszkole współpracuje z placówkami uczestniczącymi w programie wirtualnej adopcji psa w celu wymiany doświadczeń i kontaktów zarówno między nauczycielami, jak i w miarę możliwości między dziećmi.
  15. Przedszkole realizuje Program edukacyjny wspierający zdrowe odżywianie „ Pięć porcji warzyw, owoców lub soku”
  16. Przedszkole w roku szkolnym 2015/2016 otrzymało Certyfikat Śląskiej Sieci Szkół promujących zdrowie.
  17. W roku szkolnym 2018/2019 Przedszkole uzyskało certyfikat Bezpieczne Przedszkole. Program jest skierowany do dzieci, rodziców oraz pracowników przedszkola. Jego podstawowym celem jest wyrabianie u dzieci nawyków i umiejętności związanych z bezpieczeństwem. Wszystkie działania będą omawiane z rodzicami, aby oni również pogłębili wiedzę z tego zakresu. Efektem naszej pracy to : Bezpieczne Dziecko – Bezpieczny Dorosły-Bezpieczne Przedszkole.
  18. Promujemy wartość wychowania patriotycznego poprzez realizację projektów edukacyjnych, udział w konkursach plastycznych i muzycznych.

IV. Wizja przedszkola

Nasze przedszkole tworzy małym dzieciom w wieku od 3 do 6 lat, bezpieczne i przyjazne warunki wszechstronnego rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego, socjalnego i duchowego. Rodzice wychowanków są współautorami sukcesów swoich dzieci. Mają zapewnione wsparcie w ich roli wychowawczej poprzez pedagogizację oraz otrzymywanie szczegółowych informacji o postępach i problemach swoich dzieci. Przedszkole jest partnerem dla władz samorządowych, stara się sprostać lokalnym oczekiwaniom, promuje osiągnięcia i sukcesy swoich wychowanków.

V. Model absolwenta naszego przedszkola

Absolwent naszego przedszkola wykazuje społeczne i emocjonalne przystosowanie do obowiązków szkolnych:

  • jest zdolny do rodzenia sobie w prostych sytuacjach,
  • posiada umiejętność zachowania się w grupie dorosłych lub rówieśników w sposób dostosowany do przyjętych norm i obyczajów,
  • jest samodzielny,
  • wykonuje polecenia skierowanych bezpośrednio do niego i do całej grupy,
  • podporządkowuje się wymaganiom związanym z uczeniem się w grupie rówieśniczej,
  • posiada odporność emocjonalna przy pokonywaniu trudności,
  • wypowiada się na tematy związane z bezpośrednim przeżywaniem, doświadczeniem, treścią słuchanego utworu literackiego lub oglądanego widowiska,
  • potrafi na pamięć recytować wiersze i fragmenty prozy (np. w inscenizacjach),
  • zna i uczestniczy w grach zespołowych, teatralnych i pantomimie,
  • potrafi właściwie dokonać charakteryzacji danej postaci i właściwie dobrać odpowiednie rekwizyty,
  • umie zgodnie z kolegami podzielić role między siebie i przedstawić krótką inscenizację danego utworu,
  • uważnie słucha wypowiedzi innych,
  • potrafi słuchać baśni, opowiadań i legend, w tym własnego regionu, jako inspiracji do słownego i pozasłownego wyrażania treści i przeżyć,
  • orientuje się w przestrzeni,
  • potrafi klasyfikować i porządkować,
  • liczy, przelicza przedmioty, porównuje liczebność zbiorów,
  • zna podstawowe figury geometryczne; trójkąt, prostokąt, kwadrat, koło,
  • potrafi konstruować i korzystać z gier i zabaw dydaktycznych,
  • chętnie przebywa w naturalnym środowisku i potrafi się nim cieszyć,
  • dostrzega piękno przyrody,
  • zna wybrane rośliny i zwierzęta, opisuje ich wygląd, charakteryzuje warunki życia,
  • obserwuje i wypowiada się na temat dostępnych zjawisk przyrodniczych,
  • rozumuje współzależności występujące w przyrodzie, dostrzega konieczność jej ochrony i dba o nią,
  • dba o zdrowie, higienę własną i otoczenie,
  • potrafi postępować bezpiecznie i rozważnie,
  • zna znaki drogowe potrzebne pieszemu i określone w programie zasady bezpieczeństwa dotyczące chodzenia po ulicach,
  • zna i stosuje w praktyce zasady bezpiecznego poruszania się po drodze,
  • zna podstawowe urządzenia techniczne i zasady bezpiecznego ich użytkowania,
  • potrafi uruchomić komputer i posługiwać się myszką,
  • zna specyfikę pracy w wybranych zawodach,
  • uczestniczy w grach i zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych i zabawach terenowych,
  • wykonuje zadania ruchowe oraz ćwiczenia fizyczne korygujące postawę ciała,
  • przestrzega reguł w grach i zabawach ruchowych,
  • rozróżnia brzmienie głosów i instrumentów muzycznych oraz rytm, tempo,
  • swobodnie interpretuje ruchem wybrane tematy rytmiczne i muzyczne,
  • potrafi śpiewać i tworzyć prosty akompaniament do piosenek, zabaw ruchowych z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych i akustycznych,
  • umie wysłuchać utwór muzyczny,
  • wypowiada się plastycznie, posługując się wielorakimi technikami stosując różne materiały,
  • potrafi przedstawić sceny i sytuacje uwzględniające nastrój, inspirowane przez przeżycia, marzenia, utwory literackie, muzykę, widowiska teatralne, film,
  • potrafi pracować samodzielnie i w grupie,
  • w działaniu wykazuje się odpowiedzialnością i znajomością zasad dobrego wychowania,
  • rozumie, akceptuje i toleruje drugiego człowieka,
  • potrafi określić własne miejsce w rodzinie, dostrzega jej wartość i znaczenie,
  • wie, że jest Polakiem, zna i szanuje symbole narodowe.

Dyrektor Przedszkola Nr 19

Rada Pedagogiczna Przedszkola Nr 19

Koncepcja została zatwierdzona na posiedzeniu Rady pedagogicznej dnia 13.09.2019r.

Skip to content