KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR 19
I. Nazwa: Przedszkolak z zasadami
ZASADY PRZEDSZKOLAKA
Mądry przedszkolak zna trzy zasady:
nie bije innych, nawet gdy jest zły.
Nigdy nie krzyczy, no bo o tym wie,
że trzeba prosić jeśli coś się chce.
Trzecia zasada to najprostsza rzecz:
szanuj inne dzieci, by przyjaciół mieć.
II. Charakterystyka środowiska
Przedszkole położone jest w dzielnicy Centrum Południe miasta Zabrze, w pięknym zielonym otoczeniu. Cieszy się dobrą opinią wśród społeczności lokalnej. Liczba kandydatów każdego roku jest wyższa od liczby miejsc w przedszkolu.
Nauczyciele mają dobry kontakt z rodzicami, współpraca z nimi opiera się na wzajemnym zaufaniu i ujednoliceniu oddziaływań wychowawczych. Rodzice są zaangażowani w życie przedszkola, mają możliwość współudziału w uroczystościach i wycieczkach.
Nauczyciele mają ciekawe pomysły na pracę z dziećmi i realizują własne programy. Wspieramy indywidualność każdego dziecka, uczymy otwartości, empatii. Absolwent naszego przedszkola posiada bagaż pozytywnych doświadczeń, który służyć mu będzie przez całe życie.
III. Założenia organizacji przedszkola
- Przedszkole jest placówką publiczną prowadzoną przez samorząd lokalny.
- Podstawową działalność przedszkola stanowi opieka, wychowanie i kształcenie 93 dzieci w wieku 3-6 lat. Przedszkole jest otwarte w godzinach dostosowanych do oczekiwań rodziców. Rodzice są partnerami przedszkola.
- Przedszkole jest placówką najwyższej jakości, uzyskało certyfikat „Partnerskie przedszkole”.
- Przedszkole uzyskało z wyróżnieniem certyfikat PEWNIAK (Pozytywna Energia W Nauczaniu I Aktywnym Kształceniu).Rada pedagogiczna doskonali systematycznie swoje umiejętności poprzez udział w warsztatach metodycznych. Twórcze działania nauczycieli promują naszą placówkę na terenie miasta.
- Nasze przedszkole szansą dla każdego dziecka. Organizujemy dla dzieci zajęcia w ramach Kół zainteresowań.
- Przedszkole posiada certyfikaty : Kubusiowi przyjaciele natury, Zwierzolubni – które motywują do ciągłego rozbudzania zainteresowań przyrodą ożywioną i nieożywioną.
- Realizujemy projekty ekologiczne, zachęcające wychowanków do podejmowania działalności badawczej i eksperymentowania z przyrodą.
- Posiadamy program ekologiczny „Eko przedszkolak” promujący zdrowy styl życia oraz program „ Ekoludki”, który zawiera treści promujące ochronę środowiska.
- Wpajamy zasady dobrego wychowania w oparciu o program własny Dobre maniery przedszkolaka
- Integrujemy społeczność przedszkolną i środowisko rodzinne podczas różnych spotkań i uroczystości na terenie przedszkola. Utrzymujemy kontakty ze społecznością lokalną z lokalnymi mediami.
- Nasze działania nastawione są na wszechstronny rozwój dziecka- prezentowanie umiejętności wychowanków w konkursach na terenie miasta.
- Rodzice wychowanków mają zorganizowane doradztwo w sprawach dotyczących problemów wychowawczych i rozwojowych swych dzieci poprzez organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie przedszkola. Na życzenie rodziców organizujemy spotkanie z psychologiem, logopedą.
- Nasze przedszkole utrzymuje kontakty z innymi placówkami uczestniczącymi w Programie „Partnerskie Przedszkole”. Dzięki temu możemy stale wymieniać doświadczenia oraz podnosić poziom naszych usług edukacyjnych.
- Przedszkole współpracuje z placówkami uczestniczącymi w programie wirtualnej adopcji psa w celu wymiany doświadczeń i kontaktów zarówno między nauczycielami, jak i w miarę możliwości między dziećmi.
- Przedszkole realizuje Program edukacyjny wspierający zdrowe odżywianie „ Pięć porcji warzyw, owoców lub soku”
- Przedszkole w roku szkolnym 2015/2016 otrzymało Certyfikat Śląskiej Sieci Szkół promujących zdrowie.
- W roku szkolnym 2018/2019 Przedszkole uzyskało certyfikat Bezpieczne Przedszkole. Program jest skierowany do dzieci, rodziców oraz pracowników przedszkola. Jego podstawowym celem jest wyrabianie u dzieci nawyków i umiejętności związanych z bezpieczeństwem. Wszystkie działania będą omawiane z rodzicami, aby oni również pogłębili wiedzę z tego zakresu. Efektem naszej pracy to : Bezpieczne Dziecko – Bezpieczny Dorosły-Bezpieczne Przedszkole.
- Promujemy wartość wychowania patriotycznego poprzez realizację projektów edukacyjnych, udział w konkursach plastycznych i muzycznych.
IV. Wizja przedszkola
Nasze przedszkole tworzy małym dzieciom w wieku od 3 do 6 lat, bezpieczne i przyjazne warunki wszechstronnego rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego, socjalnego i duchowego. Rodzice wychowanków są współautorami sukcesów swoich dzieci. Mają zapewnione wsparcie w ich roli wychowawczej poprzez pedagogizację oraz otrzymywanie szczegółowych informacji o postępach i problemach swoich dzieci. Przedszkole jest partnerem dla władz samorządowych, stara się sprostać lokalnym oczekiwaniom, promuje osiągnięcia i sukcesy swoich wychowanków.
V. Model absolwenta naszego przedszkola
Absolwent naszego przedszkola wykazuje społeczne i emocjonalne przystosowanie do obowiązków szkolnych:
- jest zdolny do rodzenia sobie w prostych sytuacjach,
- posiada umiejętność zachowania się w grupie dorosłych lub rówieśników w sposób dostosowany do przyjętych norm i obyczajów,
- jest samodzielny,
- wykonuje polecenia skierowanych bezpośrednio do niego i do całej grupy,
- podporządkowuje się wymaganiom związanym z uczeniem się w grupie rówieśniczej,
- posiada odporność emocjonalna przy pokonywaniu trudności,
- wypowiada się na tematy związane z bezpośrednim przeżywaniem, doświadczeniem, treścią słuchanego utworu literackiego lub oglądanego widowiska,
- potrafi na pamięć recytować wiersze i fragmenty prozy (np. w inscenizacjach),
- zna i uczestniczy w grach zespołowych, teatralnych i pantomimie,
- potrafi właściwie dokonać charakteryzacji danej postaci i właściwie dobrać odpowiednie rekwizyty,
- umie zgodnie z kolegami podzielić role między siebie i przedstawić krótką inscenizację danego utworu,
- uważnie słucha wypowiedzi innych,
- potrafi słuchać baśni, opowiadań i legend, w tym własnego regionu, jako inspiracji do słownego i pozasłownego wyrażania treści i przeżyć,
- orientuje się w przestrzeni,
- potrafi klasyfikować i porządkować,
- liczy, przelicza przedmioty, porównuje liczebność zbiorów,
- zna podstawowe figury geometryczne; trójkąt, prostokąt, kwadrat, koło,
- potrafi konstruować i korzystać z gier i zabaw dydaktycznych,
- chętnie przebywa w naturalnym środowisku i potrafi się nim cieszyć,
- dostrzega piękno przyrody,
- zna wybrane rośliny i zwierzęta, opisuje ich wygląd, charakteryzuje warunki życia,
- obserwuje i wypowiada się na temat dostępnych zjawisk przyrodniczych,
- rozumuje współzależności występujące w przyrodzie, dostrzega konieczność jej ochrony i dba o nią,
- dba o zdrowie, higienę własną i otoczenie,
- potrafi postępować bezpiecznie i rozważnie,
- zna znaki drogowe potrzebne pieszemu i określone w programie zasady bezpieczeństwa dotyczące chodzenia po ulicach,
- zna i stosuje w praktyce zasady bezpiecznego poruszania się po drodze,
- zna podstawowe urządzenia techniczne i zasady bezpiecznego ich użytkowania,
- potrafi uruchomić komputer i posługiwać się myszką,
- zna specyfikę pracy w wybranych zawodach,
- uczestniczy w grach i zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych i zabawach terenowych,
- wykonuje zadania ruchowe oraz ćwiczenia fizyczne korygujące postawę ciała,
- przestrzega reguł w grach i zabawach ruchowych,
- rozróżnia brzmienie głosów i instrumentów muzycznych oraz rytm, tempo,
- swobodnie interpretuje ruchem wybrane tematy rytmiczne i muzyczne,
- potrafi śpiewać i tworzyć prosty akompaniament do piosenek, zabaw ruchowych z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych i akustycznych,
- umie wysłuchać utwór muzyczny,
- wypowiada się plastycznie, posługując się wielorakimi technikami stosując różne materiały,
- potrafi przedstawić sceny i sytuacje uwzględniające nastrój, inspirowane przez przeżycia, marzenia, utwory literackie, muzykę, widowiska teatralne, film,
- potrafi pracować samodzielnie i w grupie,
- w działaniu wykazuje się odpowiedzialnością i znajomością zasad dobrego wychowania,
- rozumie, akceptuje i toleruje drugiego człowieka,
- potrafi określić własne miejsce w rodzinie, dostrzega jej wartość i znaczenie,
- wie, że jest Polakiem, zna i szanuje symbole narodowe.
Dyrektor Przedszkola Nr 19
Rada Pedagogiczna Przedszkola Nr 19
Koncepcja została zatwierdzona na posiedzeniu Rady pedagogicznej dnia 13.09.2019r.